Logistyka sklepu internetowego – czym się charakteryzuje?

Logistyka sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością wyboru wielu rozwiązań. Działalność można prowadzić w oparciu o model dropshippingu lub otworzyć własny magazyn. Właściwa logistyka to połowa sukcesu, warto o tym pamiętać.

Logistyka sklepu internetowego – różne modele

To na jaki model logistyczny zdecydują się właściciele sklepu, w dużej mierze jest zależne od możliwości finansowych, lokalowych, a także technologicznych oraz od charakteru prowadzonej działalności i tego co się chce sprzedawać. Do najczęściej wykorzystywanych rozwiązań należy: własny magazyn – chyba najbardziej oczywiste rozwiązanie, towar zamawia się w hurtowni, gromadzi we własnym magazynie i sprzedaje, plusem jest niewątpliwie to, że można mieć pełny wpływ na przebieg zamówienia, towar można wysłać bardzo szybko co przekłada się na zadowolenie klientów, minusem jest to, że rozwiązanie wymaga sporych nakładów finansowych i sporego pomieszczenia,
pseudo just-in-time – dość popularny model pracy, polega on na wstawianiu na stronie internetowej sklepu pełnej oferty pochodzącej od dostawców, towar zamawia się jednak w hurtowni, dopiero w momencie, gdy klient złoży zamówienie, taki model działania wymaga integracji z bazą dostawcy, w takim modelu trzeba się liczyć z problemami dotyczącymi m.in. braku towaru u dostawcy, natomiast plusem rozwiązania jest to, że nie ma potrzeby inwestowania w towar, dropshipping – opiera się on o proste działanie: w sklepie oferuje się produkty, które są dostępne w hurtowni dropshippingowej, a wszelkie zamówienia wraz z zapłatą pomniejszoną o marżę przekazuje się do hurtowni, która przygotowuje zamówienie i przesyła do klienta, modele hybrydowe – połączenie dwóch lub większej ilości modeli w ramach jednego sklepu np. prowadzi się własny magazyn z najbardziej popularnymi produktami, a ofertę uzupełnia o produkty dostępne w dropshippingu.

Zobacz również  Jak zabezpieczyć swoją bankowość elektroniczną przed włamaniem?

Logistyka sklepu internetowego

Outsourcing wady i zalety

Jednym z rozwiązań logistycznych jest outscourcing. Rozwiązanie to niesie za sobą wiele zalet, a także zagrożeń. Przede wszystkim nie ma konieczności wynajmowania własnej powierzchni magazynów, a także nie ma konieczności zatrudnienia pracowników, którzy zajęli by się obsługą magazynu i pakowaniem zamówień. Koszt takiej obsługi jest ustalany na podstawie obrotu sklepu. Takie rozwiązanie logistyczne pozwala także na znaczne zminimalizowanie czasu realizacji zamówień.
Do wad należy brak kontroli nad realizacją zamówienia, a także nie możność dokładnego przewidzenia wysokości kosztów.
Nie można jednoznacznie odpowiedzieć jaki model logistyczny najlepiej się sprawdza w sklepie internetowym. Właściciele działalności e-commerce, powinni rozpatrzyć wszelkie za i przeciw i zastanowić się jakie rozwiązanie najlepiej się sprawdzi w ich konkretnej sytuacji i pozwoli osiągnąć najlepszy efekt i największe korzyści finansowe w konkretnej branży.

Dodaj komentarz