Chyba każdy, kto prowadzi własny biznes wie, jak bardzo istotna jest sieć powiązań między poszczególnymi składowymi danego biznesu. Od sprawnego działania sieci zależy przecież założony poziom sprzedaży, a co za tym idzie określony przychód i ostatecznie sukces firmy w postaci jej dochodu. Relacje biznesowe są bardzo istotne i o ich zależności chyba nie trzeba nikogo przekonywać.
Sprawnie działająca sieć biznesowa to podstawa.
Aby sieć mogła działać sprawnie, musi wszystko być zgrane w czasie. Dostawy muszą być realizowane na czas, by klienci, którzy zamówili w firmie dany produkt mogli go otrzymać w zamówionym terminie. Jako przykład takiej sieci możemy przytoczyć chociażby producenta makaronu, który zależny jest od dostaw zewnętrznych ze strony zarówno producenta mąki, jajek czy opakowań, do których trafi makaron zanim zostanie przetransportowany do klienta. Jeśli jedna z tych sieci zostanie przerwana, makaron nie będzie mógł być dostarczony na czas klientowi. Istotne jest więc, aby wszystkie składowe funkcjonowały bez zarzutu.
Zobacz: https://faktoria.pl/porada/skuteczny-networking-w-budowaniu-relacji-biznesowych
Relacje biznesowe – czym to się je?
O ile relacje z przytoczonego przykładu mogą tworzyć układ zamknięty, o tyle zaleca się coraz powszechniej by biznes miał charakter półotwarty, lub wręcz otwarty. Pomoże to zachować jego ciągłość oraz zapewnić alternatywy w momencie, gdy jedna z nici tej pajęczyny może zostać przerwana. Coraz powszechniejsze stają się więc relacje biznesowe polegające na pomocy „ja tobie – ty mnie” współpracujących ze sobą przedsiębiorców, którzy niekoniecznie mogą być ze sobą powiązani interesami bezpośrednimi. W myśl powyższej zasady powszechne stają się grupy biznesowe, zrzeszające w sobie różnych przedsiębiorców wzajemnie ze sobą współpracujących. Ich celem jest nie tylko rozwój własnych interesów, ale także coraz częściej także dobro wspomnianej grupy. Jednym z takich stowarzyszeń jest popularne na całym świecie BNI.
Networking biznesowy od kuchni.
Wspomniane stowarzyszenie BNI jest świetnym przykładem budowy i funkcjonowania networkingu biznesowego. Zrzeszeni w nim członkowie pomagają sobie nawzajem przekazując kontakty na linii partner w grupie – klient zewnętrzny oraz odwrotnie. Wszystko oczywiście odbywa się tutaj w najbardziej pewny sposób, gdyż klient – który często jest znajomym jednego z członków grupy, ale nie jest w niej zrzeszony – który potrzebuje wykonawcy lub dostarczyciela towaru otrzymuje sprawdzony kontakt z polecenia od znajomego. Taka rekomendacja jest więc bardziej wiarygodna dla niego niż ta, która widnieje w internecie. Dzięki takim poleceniom i przekazanym kontaktom łatwo nie tylko pozyskać nowych pojedynczych klientów ale również dotrzeć do klientów strategicznych. Każdy z nas posiada pewne znajomości, a w myśl zasady, że za pośrednictwem 7 osób możemy się osobiście skontaktować z dowolną osobą na świecie daje ogromne pole do biznesowego popisu.
Networking biznesowy jest jedną ze składowych biznesów jutra, które dzieją się już dzisiaj. Warto więc dbać o znajomości i je pielęgnować, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy mogą się nam one przydać. Jako że człowiek z natury jest przedsiębiorczy, a informacja kosztuje, można rzec że sukces całej biznesowej sieci networkingowej tkwi właśnie w sprawnym przekazywaniu wartościowych i pewnych kontaktów na linii klient-przedsiębiorca.